ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2010-11

KLIKKKKKKKKKKKKKKK

EUROART PRESS 1: ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2010-11 ART-ACT

art-act THE NEW PLAN 2010-11

http://2010-2011-programa-art-act.blogspot.com/
ALL THE SELECTED DATA COME FROM INFORMATIONAL E-MAILS (BY ARTISTS AND GALLERIES) TO THE EUROART PRESS.


MATERIAL SELECTION IS UNDER THE EDITORSHIP OF CHRISTOS THEOFILIS.


YOU CAN SEND PHOTO AND INFORMATION OF YOUR EXHIBITION TO ART-ACT@TELLAS.GR AND IF IT IS CHOSEN,ΙΤ WILL BE POSTED IN EUROART PRESS.
ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ 'E-MAIL' GALLERY - ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ - ΕΝΤΥΠΩΝ ΤΕΧΝΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟ EUROART PRESS
ΣΤΕΙΛΤΕ ΣΤΟART-ACT@TELLAS.GR ΤΙΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΣΑΣ ΦΩΤΟ. ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΑΝ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΘΑ ΑΝΑΡΤΗΘΟΥΝ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗ ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ



[Π. ΓΕΝ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Ο.Σ.Δ.Ε.Ε.Τ.Ε./ Π.ΤΑΜΙΑΣ ΤΟΥ Ε.Ε.Τ.Ε. / ΜΕΛΟΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ Π.Ε.Λ. / ΜΕΛΟΣ A.I.C.L. ASSOCIATION INTERNATIONALE DE LA CRITIQUE LITTERAIRE /ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΣ ΕΚΘΕΣΕΩΝ/ επιμελητής της στήλης 'αυτοπροσδιορισμοί' των σελίδων γράμματα - τέχνες - εικαστικά της εφημερίδας 'η αυγή' και συνεργάτης του περιοδικού ΄Culture΄ της εφημερίδας ‘’ο κόσμος του επενδυτή’’]


Διαβάστε με το ποντίκι, THN ΣΤΗΛΗ 'ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ' ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ' Η ΑΥΓΗ '

Διαβάστε με το ποντίκι, THN ΣΤΗΛΗ 'ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ' ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ' Η ΑΥΓΗ '

'ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ'

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ.
Η ΣΤΗΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΩΣ ΚΕΛΥΦΟΣ ΛΟΓΟΥ – ΟΡΑΜΑΤΟΣ - ΠΡΟΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ-ΧΡΟΝΟΥ ΠΟΥ ΔΡΑ Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ.
ΟΙ ‘ΣΥΝΔΑΙΤΥΜΟΝΕΣ ‘ ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΟ ΟΧΗΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΓΙΑ ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ.ΠΡΟΤΑΣΗ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ art-act@tellas.gr



11/03/2009 Χαράλαμπος Δαραδήμος ΟΣΔΕΕΤΕ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=440930


25/03/2009 Γιάννα Γραμματοπούλου ΠΣΑΤ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=440929

08/04/2009 Μαρία Μαραγκού Eλληνικό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης, (ΑICA) http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=445553

15/04/2009 ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=441565

22/04/2009 ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΥΠΑΡΑΚΗΣ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=441564

06/05/2009 Μανώλης Ζαχαριουδάκης http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=441563

20/05/2009 ΞΕΝΗΣ ΣΑΧΙΝΗΣ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=441561

Ημερομηνία δημοσίευσης: 03/06/2009 Αννα Χατζηγιαννάκη http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=463805

ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ Ημερομηνία δημοσίευσης: 17/06/2009 http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=468143

ΡΟΓΚΑΚΟΣ ΜΕΓΑΚΛΗΣ http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=492005

ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=493924


ΗΛΙΑΣ ΧΑΡΙΣΗΣ Ημερομηνία δημοσίευσης: 07/10/2009 http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=496002

Αναγνώστες

klikk Αναγνώστες για αμεση ενημερωση

klikk   Αναγνώστες  για αμεση ενημερωση

ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ ΣTA BLOGSPOTS TOY ΑRT-ACT@TELLAS.GR

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Σάββατο, 28 Φεβρουαρίου 2009

Kalfayan Galleries VLASSIS CANIARIS


VLASSIS CANIARIS/Biography

Vlassis Caniaris was born in Athens in 1928. From 1956 to 1960 he lived and studied in Rome and then settled in Paris until 1971. From 1973 to 1975 he lived in Berlin and then returned to Athens where he currently lives and works.

In 1976 he was elected to the Chair of Architecture at the National Technical University where he remained until 1996.


EDUCATION

1959
School of Fine Arts, Rome.
1950-1955
School of Fine Arts (studios of Umbertos Argyros, Yiannis Pappas, Panos Sarafianos and Yiannis Moralis), Athens, Greece.
1946-1950
University of Athens, School of Medicine, Greece.


SELECTED SOLO EXHIBITIONS
2009
“Arivederci – Willkommen”, Kalfayan Galleries, Athens.
“Anniversary - Vlassis Caniaris’ eightieth birthday”, Benaki Museum, Athens.
2003
“Give the People what They Want”, Foundation for Hellenic Culture, New York, U.S.A.
1999
“Vlassis Caniaris: A Retrospective”, National Gallery and Alexandros Soutzos Museum, Athens, Greece.
1996
“Vlassis Caniaris”, Aria Gallery, Cephalonia, Greece.
1995
Art Athina 3, (with Galerie 3), Athens, Greece.
1994
“Caniaris”, Galerie 3, Athens, Greece.
1992
“Vlassis Caniaris: Mes enfants, Neue Gesellschaft für Bildende Kunst”, Staatliche Kunsthalle, Berlin, Germany.
Official Opening of Art Athina, Athens, Greece.
1991
“Caniaris”, Vafopouleio Cultural Center, Thessaloniki, Greece.
“Caniaris”, Paratiritis Gallery, Thessaloniki, Greece.
Karl Ernst Osthaus-Museum, Hagen, Germany.
1989
“Vlassis Caniaris 1956-1959: Reference – Re-Reference”, Titanium Gallery, Athens, Greece.
Municipal Art Gallery, Patras, Greece.
1988
“Vlassis Caniaris”, Macedonian Center of Contemporary Art, Geni Mosque, Thessaloniki, Greece.
1983
“Vlassis Caniaris im Museum am Ostwall”, Dortmund, Germany.
1981
Tracklhaus Galerie, Salzburg, Austria.
Galerie Bama, Paris, France.
1980
“Hélas, Hellas, or The Artist and His Model”, Technohoro Bernier, Athens, Greece.
1975-1976
“Vlassis Caniaris, Gastarbeiter-Fremdarbeiter, Neue Gesellschaft für bildende Kunst Berlin, Berliner Künstlerprogramm des DAAD”, State Museum ‘Gallery of the 20th Century’, Berlin, Germany (exhibition traveled in 1975 to the Heidelberger Kunstverein, the Kunstverein Ingolstadt, the Museum Bochum and in 1976 to the Hannover Kunstverein as well as the Institute of Contemporary Art in London).
1974
Giancarlo Bocchi Gallery, Milan, Italy.
1972
“Vlassis Caniaris”, Poll Gallery, Berlin, Germany.
Galerie Bauer & Pietschner, Bochum, Germany.
1971
“Vlassis Caniaris Grekiskt Vittnesmal”, Moderna Museet, Stockholm, Sweden.
1970
“Vlassis Caniaris”, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, France.
“Caniaris, Sculptures”, Maison des Jeunes et de la Culture, Champigny, France.
“Caniaris”, Galerie Fritzroy, Brussels, Belgium.
1969
“Caniaris”, New Gallery, Athens, Greece.
1964
“Caniaris: Collages – Reliefs”, Florence Houston-Brown Gallery, Paris, France.
“Caniaris: Personages – Objets – Reliefs”, Galerie J, Paris, France
“Caniaris”, Galerie Le Zodiaque, Brussels, Belgium.
1960
Galleria La Tartaruga, Rome, Italy.
1958
“Vlassis Caniaris”, Zygos Gallery, Athens, Greece.


SELECTED GROUP EXHIBITIONS

1999
“Minus-Plus”, Hellenic American Union, Athens, Greece.
1997
“Teachers and Students”, Metamorphosis Gallery, Thessaloniki, Greece.
1996
“Face à l’Histoire 1933-1996”, Centre Georges Pompidou, Paris, France.
“On the Homeland”, Spiti tis Kyprou, Athens, Greece.
“Teachers and Students”, Astrolavos Gallery, Athens, Greece.
1993
“The Child in Modern Greek Art”, National Gallery and Alexander Soutsou Museum, Athens, Greece
1992
“The Open Image: Aspects of Modern Art in Europe after 1945”, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte, Münster, Germany.
“Metamorphosis of the Modern: The Greek Experience”, National Gallery and Alexander Soutsou Museum, Athens, Greece
1988
43rd Biennale of Venice, (together with Nikos Kessanlis), Italy.
1987
“Investigation of New Materials and Means”, Apopsi Gallery, Athens, Greece.
1986
“Features of Post War Art in Greece”, Municipal Gallery, Athens Greece.
1985
“Introductory Chapters in Modern Greek Art: Greek Artists in France”, Municipal Gallery, Rhodes, Greece.
“After Abstraction”, Gallery Nees Morfes, Athens, Greece.
1982
“Europalia-Hellas”, Palais des Beaux Arts, Brussels, Belgium.
1977
Dokumenta 6, Kassel, Germany.
1975
“The Greek Month in London”, Institute of Contemporary Arts (ICA), London, England.
“Eight Artists, Eight Attitudes, Eight Greeks”, Institute of Contemporary Arts (ICA), London, England.
1971
“Caniaris, Rutault, Takis, Télémaque, Titus, Carmel, Vostell”, Galerie Bama, Paris, France.
“Intox”, Maison de la Culture, Grenoble, France.
Salon de Mai, Paris, France.
Galerie Fritzroy, Brussels, Belgium.
1970
“Kunst und Politik”, (traveling exhibition to Karlsruhe, Stuttgart, Bâle, Wupperthal and Frankfurt, Germany).
“Aspects du Racisme”, (traveling exhibition that went to Paris, Brive and other cities), France.
1967
Gallery Prado de l’Ateneo, Madrid, Spain.
“Art Hellénique Contemporain”, Musée Rath, Geneva, Switzerland.
1964
“Three Proposals for a New Greek Sculpture: Caniaris, Danil, Nikos”, Teatro della Fenice, Venice, Italy.
1963
“Caniaris, Contos, Pavlos, Tsoclis”, Stegi Kalon Technon kai Grammaton, Athens, Greece.
“IV Biennale Internazionale d’Arte – Oltre Informale”, San Marino.
1962
“Peintres et Sculpteurs Grecs à Paris”, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, France.
Salon d’Automne, Paris, France.
1961
Galerie Saint Germain, Paris, France.
Salon des Comparaisons, Paris, France.
“Internationale Malerie 1960-61”, Wolframs-Eschenbach, Germany.
“Comparaisons”, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, France.
1960
“Abstrakte Maler aus Paris”, Galerie Am Doom, Frankfurt, Germany.
“Abstrakte Maler aus Paris”, Galerie Gunar, Düsseldorf, Germany.
“Caniaris, Condos, Gaitis, Nikos, Tsoclis”, Galleria il Cancello, Bologna, Italy.
“Mostra Internationale di Arte Astratta”, Pallazo Pretorio, Florence, Italy
“Bogart, Caniaris, Mihailovich, Miotte, Pierakos”, Galerie A.G., Paris, France.
1959
“Art Grec Contemporain”, Galerie Greuze, Paris, France.
“Caniaris, Condos, Gaitis, Nikos, Tsoclis,” Galleria San Carlo, Naples, italy.
1952
Fourth Panhellenic Exhibition, Zappeion Exhibition Hall, Athens, Greece.


Press Release

VLASSIS CANIARIS

“Arrivederci – Willkommen”

Kalfayan Galleries: Haritos 11, Kolonaki, Athens

Preview: Thursday, 26 February 2009, 20.00-22.00
Duration of exhibition: 26 February – 28 March 2009

On Thursday, 26 February, Kalfayan Galleries, 11 Haritos Street, Kolonaki, Athens, between 20:00 and 22:00, will present a solo exhibition of Vlassis Caniaris with an installation titled “Arrivederci – Willkommen”.

Created in 1976 and exhibited in Hanover and Warsaw, this landmark work has never before been shown in Greece. Focusing primarily on the sociological aspect of immigration, Caniaris, in this work, captures the faceless, anonymous emigrants that poured into Germany in the 1960s looking for work and the promise of a better life.

Caniaris’ interest in the plight of man in his everyday life has been evident in his work from the beginning. The terrible mining accident in 1957 in Marcinelle in Belgium, where approximately 400 Italian coal miners lost their lives, affected Caniaris so deeply that he responded by painting a series of abstract works in which he tried to convey the deep emotion this event had triggered in him. Three years later, in a series titled “Walls”, he tried to reconstruct the images and atmosphere of Athens during the German occupation.

In the early 60s he began to use everyday objects in his works and the human figure gradually began to enter his thematic explorations. The first environments were created in 1971 as he turned his attention fully on the problem of the influx of economic emigrants in Germany. In these environments, the artist included all the ordinary objects that people acquire and use to shape their lives –chairs and toys, bicycles and suitcases- attempting through personal observation to reconstruct individual histories, dreams and realities, the burden of economic hardship. And, although there is a strong feeling of alienation in this installation, Caniaris, at the same time, evokes the resilience of the human spirit when confronted with life’s broken dreams and disappointments.

His work today is as timely as ever. As the artist has said about this specific work, “It is not a question of an individual or a country; it is a question of a mechanism which still holds true today. Of course, I must add the irony that at that time we were a country that exported a migrant dynamic and now we are a country that imports. But the situation is the same, it is not new. The problem of migration is age-old and is not encountered in isolated cases but in every country.”


Opening Hours:
Monday & Saturday, 10.00 – 15.00
Tuesday – Friday, 10.00 – 20.00

Δελτίο Τύπου

ΒΛΑΣΗΣ ΚΑΝΙΑΡΗΣ
“Arrivederci – Willkommen”

Kalfayan Galleries: Χάρητος 11, Κολωνάκι, Αθήνα

Εγκαίνια: Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2009, 20.00-22.00

Διάρκεια έκθεσης: 26 Φεβρουαρίου – 28 Μαρτίου 2009


Την Πέμπτη, 26 Φεβρουαρίου 2009, 20.00 – 22.00, εγκαινιάζεται στην Kalfayan Galleries της Αθήνας, Χάρητος 11, Κολωνάκι, η ατομική έκθεση του Βλάση Κανιάρη “Arrivederci – Willkommen”.

Στην έκθεση παρουσιάζεται η πολύ σημαντική εγκατάσταση/περιβάλλον “Arrivederci – Willkommen” (1976), η οποία έχει εκτεθεί στο Ανόβερο και τη Βαρσοβία, αλλά ποτέ έως σήμερα στην Ελλάδα. Ο Κανιάρης εστιάζει στην κοινωνιολογική πλευρά της μετανάστευσης, στους απρόσωπους, ανώνυμους μετανάστες που κατέκλυσαν τη Γερμανία της δεκαετίας του ’60, αναζητώντας εργασία και την προοπτική μιας καλύτερης ζωής.

Το ενδιαφέρον του Κανιάρη για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο άνθρωπος στην καθημερινότητά του, ήταν εμφανές από τα πρώτα έργα του. Το τρομερό δυστύχημα στην Marcinelle του Βελγίου το 1957, όπου περίπου 400 Ιταλοί ανθρακωρύχοι έχασαν τη ζωή τους, είχε σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία μίας σειράς αφηρημένων ζωγραφικών έργων, στα οποία προσπάθησε να αποτυπώσει την έντονη συναισθηματική φόρτιση που του προκάλεσε το γεγονός αυτό. Τρία χρόνια αργότερα, στη σειρά έργων με τον τίτλο “Walls”, επιχείρησε να ανακατασκευάσει την ατμόσφαιρα της Αθήνας κατά την διάρκεια της γερμανικής κατοχής.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60, αρχίζει να χρησιμοποιεί στα έργα του αντικείμενα καθημερινής χρήσης και στις θεματικές του αναζητήσεις εμφανίζεται η ανθρώπινη φιγούρα. Οι πρώτες εγκαταστάσεις δημιουργήθηκαν το 1971 όταν η προσοχή του καλλιτέχνη στράφηκε στο πρόβλημα της αυξανόμενης ροής οικονομικών μεταναστών στη Γερμανία. Σε αυτά τα έργα ο καλλιτέχνης εντάσσει αντικείμενα που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν στην καθημερινή τους ζωή - καρέκλες και παιχνίδια, ποδήλατα, βαλίτσες - προσπαθώντας δια μέσου μιας προσωπικής παρατήρησης να ανακατασκευάσει ατομικές ιστορίες, όνειρα και αλήθειες, το βάρος της οικονομικής ανέχειας. Στα περιβάλλοντα του Κανιάρη είναι έντονη η αίσθηση της αποξένωσης, ενώ ταυτόχρονα επισημαίνεται η δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος όταν έρχεται αντιμέτωπο με κατεστραμμένα όνειρα και απογοητεύσεις.

Σήμερα το έργο του Βλάση Κανιάρη είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Όπως έχει πει ο ίδιος αναφερόμενος στην εγκατάσταση “Arrivederci – Willkommen”: ‘Δεν είναι θέμα ενός ατόμου ή μιας χώρας, είναι θέμα του μηχανισμού που ισχύει και τώρα. Βέβαια προσθέτω το εξής οξύμωρο, ότι τότε εμείς ήμασταν χώρα που εξήγε ένα μεταναστευτικό δυναμικό και τώρα είμαστε η χώρα που εισάγει. Αλλά η εικόνα είναι η ίδια και δεν είναι καινούργια, ούτε εκείνης της εποχής μόνο. Είναι παμπάλαιο αυτό το πρόβλημα της μετανάστευσης, που συναντιέται όχι μόνο διακρατικά αλλά και μέσα σε κάθε χώρα’ .




Ωράριο

Δευτέρα & Σάββατο: 10.00 – 15.00
Τρίτη έως Παρασκευή: 10.00 – 20.00
KANE KLIKKKK παλαιοτερες αναρτησεις

GALLERY ΕΠΙΛΟΓΗ-ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΤΕΧΝΗΣ ΜΕ ΑΠΟΨΗ

GALLERY ΕΠΙΛΟΓΗ-ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΤΕΧΝΗΣ ΜΕ ΑΠΟΨΗ GALLERY ΕΠΙΛΟΓΗ-ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΤΕΧΝΗΣ ΜΕ ΑΠΟΨΗ