ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2010-11

KLIKKKKKKKKKKKKKKK

EUROART PRESS 1: ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2010-11 ART-ACT

art-act THE NEW PLAN 2010-11

http://2010-2011-programa-art-act.blogspot.com/
ALL THE SELECTED DATA COME FROM INFORMATIONAL E-MAILS (BY ARTISTS AND GALLERIES) TO THE EUROART PRESS.


MATERIAL SELECTION IS UNDER THE EDITORSHIP OF CHRISTOS THEOFILIS.


YOU CAN SEND PHOTO AND INFORMATION OF YOUR EXHIBITION TO ART-ACT@TELLAS.GR AND IF IT IS CHOSEN,ΙΤ WILL BE POSTED IN EUROART PRESS.
ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ 'E-MAIL' GALLERY - ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ - ΕΝΤΥΠΩΝ ΤΕΧΝΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟ EUROART PRESS
ΣΤΕΙΛΤΕ ΣΤΟART-ACT@TELLAS.GR ΤΙΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΣΑΣ ΦΩΤΟ. ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΑΝ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΘΑ ΑΝΑΡΤΗΘΟΥΝ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗ ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ



[Π. ΓΕΝ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Ο.Σ.Δ.Ε.Ε.Τ.Ε./ Π.ΤΑΜΙΑΣ ΤΟΥ Ε.Ε.Τ.Ε. / ΜΕΛΟΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ Π.Ε.Λ. / ΜΕΛΟΣ A.I.C.L. ASSOCIATION INTERNATIONALE DE LA CRITIQUE LITTERAIRE /ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΣ ΕΚΘΕΣΕΩΝ/ επιμελητής της στήλης 'αυτοπροσδιορισμοί' των σελίδων γράμματα - τέχνες - εικαστικά της εφημερίδας 'η αυγή' και συνεργάτης του περιοδικού ΄Culture΄ της εφημερίδας ‘’ο κόσμος του επενδυτή’’]


Διαβάστε με το ποντίκι, THN ΣΤΗΛΗ 'ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ' ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ' Η ΑΥΓΗ '

Διαβάστε με το ποντίκι, THN ΣΤΗΛΗ 'ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ' ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ' Η ΑΥΓΗ '

'ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ'

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ.
Η ΣΤΗΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΩΣ ΚΕΛΥΦΟΣ ΛΟΓΟΥ – ΟΡΑΜΑΤΟΣ - ΠΡΟΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ-ΧΡΟΝΟΥ ΠΟΥ ΔΡΑ Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ.
ΟΙ ‘ΣΥΝΔΑΙΤΥΜΟΝΕΣ ‘ ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΟ ΟΧΗΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΓΙΑ ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ.ΠΡΟΤΑΣΗ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ art-act@tellas.gr



11/03/2009 Χαράλαμπος Δαραδήμος ΟΣΔΕΕΤΕ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=440930


25/03/2009 Γιάννα Γραμματοπούλου ΠΣΑΤ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=440929

08/04/2009 Μαρία Μαραγκού Eλληνικό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης, (ΑICA) http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=445553

15/04/2009 ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=441565

22/04/2009 ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΥΠΑΡΑΚΗΣ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=441564

06/05/2009 Μανώλης Ζαχαριουδάκης http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=441563

20/05/2009 ΞΕΝΗΣ ΣΑΧΙΝΗΣ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=441561

Ημερομηνία δημοσίευσης: 03/06/2009 Αννα Χατζηγιαννάκη http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=463805

ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ Ημερομηνία δημοσίευσης: 17/06/2009 http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=468143

ΡΟΓΚΑΚΟΣ ΜΕΓΑΚΛΗΣ http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=492005

ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=493924


ΗΛΙΑΣ ΧΑΡΙΣΗΣ Ημερομηνία δημοσίευσης: 07/10/2009 http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=496002

Αναγνώστες

klikk Αναγνώστες για αμεση ενημερωση

klikk   Αναγνώστες  για αμεση ενημερωση

ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ ΣTA BLOGSPOTS TOY ΑRT-ACT@TELLAS.GR

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Σάββατο, 12 Σεπτεμβρίου 2009

CULTURE ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ Μικρος Διάλογος ΧΡΗΣΤΟΣ N.ΘΕΟΦΙΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑ ΕΡΜΕΙΔΟΥ

ΔΗΜΗΤΡΑ ΕΡΜΕΙΔΟΥ - ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Δήμητρα Ερμείδου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1975. Σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με καθηγητή τον Α. Θεοφυλακτόπουλο. Στα πλαίσια των σπουδών της έλαβε μέρος στο Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Pictor. Αποφοίτησε με άριστα. Έργα της ανήκουν στη B.A.L.A. Collection, στη συλλογή του Αμερικάνικου Κολεγίου Ελλάδας και σε ιδιωτικές συλλογές στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.


ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

2001 Ε.Π.Α.Σ.Κ.Τ., Αθήνα
2000 Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη, Καλλιθέα, Αθήνα


ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

2009 Οι εν Καλλιθέα Καλλιτέχνες 2, Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας, Αθήνα

2008 Cheap Photo, Γκαλερί Tettix, επιμέλεια Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη
Silent Dialogues - Multimedia Portraits throughout Time, ACG Art Gallery Αμερικάνικο Κολλέγιο Ελλάδος, επιμέλεια Μεγακλής Ρογκάκος, Αθήνα
Πίστη - Τόποι και Τρόποι Λατρείας, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Φ. Τσιχριτζή, Athens Photo Festival, επιμέλεια Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, Αθήνα
Τόποι και Τρόποι Λατρείας, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, Photobiennale Θεσσαλονίκης, επιμέλεια Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Καλή Τέχνη, Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας, Αθήνα
Εικόνα - Χώρος - Δράση II, Τεχνόπολις Δήμου Αθηναίων, διοργάνωση Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, Αθήνα

2007 Ζωγραφίζοντας για τη ζωή, Divani Caravel, Αθήνα
Διεθνής Συνάντηση Τέχνης Βelle Arte Lamia, Πρώην Γενικό Νοσοκομείο, Λαμία
Εικαστική Φωτογραφία, Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, Αθήνα
Δια-ροές 2007, Μετρό Σύνταγμα, Αθήνα

2006 Happy Days IV, Γκαλερί Manifactura, Αθήνα
Οι εν Καλλιθέα Καλλιτέχνες, Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας, Αθήνα

2005 Happy Days III, Γκαλερί Manifactura, Αθήνα

1999 Youth GR, Helexpo Δ.Ε.Θ., Θεσσαλονίκη

1998 Art Heineken 98, Mακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη
Σπουδαστές Α.Σ.Κ.Τ., Helexpo Δ.Ε.Θ. - Ίδρυμα Μ. Μερκούρη, Θεσσαλονίκη
Pictor, Αλατζά Ιμαρέτ, Θεσσαλονίκη

1997 Art Heineken 97, Mακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη


ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

2009 Οι εν Καλλιθέα Καλλιτέχνες 2, κατάλογος έκθεσης, Πολιτιστικός Οργανισμός Δήμου Καλλιθέας
2008 Εικαστική Πορεία Προς τις Πρέσπες, εισηγήσεις & φωτογραφίες, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Φωτογραφικό Περιοδικό Αντιλήψεις, τεύχος 11, εξώφυλλο & παρουσίαση έργων, επιμέλεια Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Καλή Τέχνη, κατάλογος έκθεσης, Πολιτιστικός Οργανισμός Δήμου Καλλιθέας
Εικόνα - Χώρος - Δράση II, κατάλογος έκθεσης, Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος

2007 Ζωγραφίζοντας για τη ζωή, κατάλογος έκθεσης, Focus on Health
Βelle Arte Lamia, κατάλογος έκθεσης, εκδόσεις Ίσον - Οιωνός
Εφημερίδα Αναγνώστης, τεύχος 56, συνέντευξη - παρουσίαση
Δια-ροές 2007, κατάλογος έκθεσης, Χοροθέατρο Ροές - Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς

2006 Οι εν Καλλιθέα Καλλιτέχνες, κατάλογος έκθεσης, Πολιτιστικός Οργανισμός Δήμου Καλλιθέας

1998 Art Heineken 98, κατάλογος έκθεσης, Heineken - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

1997 Art Heineken 97, κατάλογος έκθεσης, Heineken - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης


/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Ο 21ος αιώνας αφήνει πίσω του τη σύγχρονη τέχνη και της διανοητικής ενασχόλησης «εννοιακούς» στην ενδοστρέφεια τους.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Μικρος Διάλογος
ΧΡΗΣΤΟΣ N.ΘΕΟΦΙΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑ ΕΡΜΕΙΔΟΥ

ΧΡΗΣΤΟΣ N.ΘΕΟΦΙΛΗΣ Νομίζετε ότι το σύστημα των Σχολών Καλών Τεχνών μπροστά στις νέες εξελίξεις είναι διαχωρισμένο και οδηγεί το σπουδαστή στην ενδοστρέφεια της περιορισμένης γλώσσας; Οι εισαγωγικές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών παραμένουν στην αντίφαση. Σχεδίασε με τα «αντικειμενικά» μάτια του Σεζάν, αγάλματα «μιμητικής» τέχνης. Ο Σεζάν επέλεγε το θέμα για τη λύση του προβλήματος του, ελεύθερος από κάθε προκαθορισμένη ακαδημαϊκή ιδέα.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΕΡΜΕΙΔΟΥ Θα έλεγα πως έχουμε εδώ ένα σύνολο από αντιφάσεις. Όταν πράγματι ο Σεζάν αποφάσισε να δει τον κόσμο αντικειμενικά, αφιέρωσε όλη του τη ζωή στον πειραματισμό και την έρευνα. Κινήθηκε μακριά από ακαδημαϊκές συμβάσεις, φτάνοντας ακόμα και στο σημείο της επιλεκτικής αδιαφορίας για τους κανόνες του «σωστού» σχεδίου. Η επιλογή του βέβαια, από το θέμα ως τη μέθοδο που χρησιμοποίησε, ήταν απόλυτα συνειδητή και ώριμη.

Οι εισαγωγικές εξετάσεις δεν έχουν καμία σχέση με την ελευθερία ή την ωριμότητα της επιλογής του Σεζάν. Οι υποψήφιοι καλούνται να σχεδιάσουν συγκεκριμένο (προεπιλεγμένο) θέμα, με συγκεκριμένη τεχνική, που αναγκάζονται να μάθουν από φροντιστήρια. Αναρωτιέμαι πού βρίσκονται άραγε εδώ τα κριτήρια όπως η δημιουργική ικανότητα, η φαντασία, η εφευρετικότητα, οι ιδέες, τα ενδιαφέροντα, τα κίνητρα και οι προσδοκίες σχετικά με τις καλές τέχνες. Δηλαδή τα κριτήρια επιλογής που αναφέρουν ως βασικά οι σχολές του εξωτερικού, όπου ο υποψήφιος παρουσιάζει φάκελο με τη δουλειά του και αξιολογείται σε ατομική βάση, σύμφωνα με το καλλιτεχνικό εκπαιδευτικό του υπόβαθρο και τις εμπειρίες του. Το απαρχαιωμένο σύστημα εισαγωγής χρειάζεται αναθεώρηση εδώ και καιρό. Η σχέση των εισαγωγικών με τον ουσιαστικό χαρακτήρα της καλλιτεχνικής μόρφωσης είναι από αμήχανη ως ανακόλουθη.

Είναι αλήθεια πως οι Σχολές Καλών Τεχνών στην Ελλάδα προσπαθούν να παρέχουν καλή κλασική παιδεία και να προσανατολίζονται ταυτόχρονα προς τις νέες εξελίξεις. Αρκετές φορές όμως δίνουν την εντύπωση πως όλα αυτά τα συστατικά δεν έχουν «χωνευτεί» φυσικά μέσα στον πυρήνα τους, πως λείπουν οι γόνιμες διεργασίες από τις οποίες προέκυψαν. Οι παραδοσιακές σπουδές από τη μία και τα νέα μέσα από την άλλη μοιάζουν με δύο αντίπαλα στρατόπεδα ή με δύο απόλυτες επιλογές. Όταν η διδασκαλία της τέχνης συνιστά απλώς την ειδίκευση στην τεχνική, την παλιά ή τη νέα, αυτό είναι στην πραγματικότητα περιορισμός της γλώσσας. Η ενδοστρέφεια του περιορισμού αυτού ενισχύεται αν ο σπουδαστής βολευτεί στις σχέσεις κοινότητας που δημιουργούνται, ή στις σχέσεις μίμησης καθηγητή / προτύπου και ακολουθήσει μια πορεία με αξίες που δεν έχουν κερδισθεί μέσα από την προσωπική του κριτική ικανότητα.

Το ζητούμενο από μία Σχολή Καλών Τεχνών είναι να οδηγεί το σπουδαστή προς τη διαμόρφωση ενός ώριμου καλλιτεχνικού χαρακτήρα. Να τον εκπαιδεύει όχι μόνο στα εικαστικά δεδομένα, αλλά και στο να βλέπει, να αξιολογεί, να επεξεργάζεται, να ερευνά. Σε όλα αυτά η επιλογή παραμένει η λέξη κλειδί.


ΧΡΗΣΤΟΣ N.ΘΕΟΦΙΛΗΣ Η τέχνη σήμερα αντλεί πληροφορίες και είναι σε διαρκή διάλογο με την επιστημονική ανάλυση, φιλοσοφική σκέψη, επιστήμη και τεχνολογία. Πώς μπορείς όμως να πείσεις το νέο, όταν ακόμη πριν μπει στη Σχολή του έχεις αλλοτριώσει τη διαίσθηση και τη νόηση;

ΔΗΜΗΤΡΑ ΕΡΜΕΙΔΟΥ Η τέχνη είναι ανέκαθεν σε διάλογο με τη φιλοσοφία, την επιστήμη και την τεχνολογία.

Σε όλη την ιστορία του πολιτισμού, κάθε εποχή πλαισιώνεται από μία ή περισσότερες φιλοσοφικές ιδέες, που επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την πορεία των καλλιτεχνών, το είδος της τέχνης που δημιουργούν και τον τρόπο με τον οποίο κατανοείται και ερμηνεύεται η τέχνη. Η ιδεολογία πολλών εικαστικών κινημάτων έχει ταυτιστεί με φιλοσοφικά ρεύματα, οι ίδιοι οι καλλιτέχνες έχουν σχετιστεί με φιλοσόφους, έχουν ασχοληθεί με τη φιλοσοφία και φυσικά με τον κλάδο της αισθητικής και της φιλοσοφίας της τέχνης.

Η σχέση της τέχνης με την επιστήμη είναι εξίσου ευρεία. Ήδη από την Αρχαία Ελλάδα τα Μαθηματικά, με τον υπολογισμό της χρυσής τομής από τον Πυθαγόρα, προσέφεραν τη βάση για τις ιδανικές αναλογίες. Η Γεωμετρία του Ευκλείδη, που παρείχε εργαλεία για τη σύνθεση του ζωγραφικού χώρου και η ανάπτυξη των κανόνων της προοπτικής χαρακτήρισαν την τέχνη της Αναγέννησης. Ο Ντα Βίντσι ήταν ζωγράφος και επιστήμονας. Αργότερα, η θεωρητική βάση του Ιμπρεσιονισμού προήλθε από την ανάλυση του ηλιακού φάσματος του Νεύτωνα και ο Πουαντιγισμός στηρίχτηκε σε καθαρά επιστημονικά δεδομένα της θεωρίας των συμπληρωματικών χρωμάτων του Σεβρέλ και αντίστοιχων θεωριών του Ανρί. Και βέβαια, είναι γνωστά τα λόγια του Σεζάν «πρέπει να χειρίζεται κανείς τη φύση με βάση τον κύλινδρο, τη σφαίρα και τον κώνο». Τα παραδείγματα είναι άπειρα. Η τέχνη και η επιστήμη είναι και οι δύο τρόποι έρευνας του κόσμου.

Η σχέση της τέχνης με την τεχνολογία δεν είναι επίσης κάτι το καινούργιο. Τα μηχανικά μέσα που εφευρίσκει και χρησιμοποιεί ο άνθρωπος επηρεάζουν την τέχνη, τόσο ως παράγοντας κοινωνικής αισθητικής, όσο και ως μέσο της τεχνικής της τέχνης. Οι τρόποι που ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί το υλικό του αλλάζουν ή το ίδιο το υλικό εξελίσσεται σε κάτι νέο. Αρκεί να σκεφτούμε από τη μία τα χημικά χρώματα και από την άλλη τη φωτογραφία, ως επιτεύγματα της τεχνολογίας.

Ωστόσο είναι γεγονός ότι οι σχέσεις τέχνης, επιστήμης και τεχνολογίας γίνονται όλο και πιο στενές. Ο Φλωμπέρ προέβλεπε το 19ο αιώνα ότι όσο πιο πολύ θα προχωρά η τέχνη, τόσο θα γίνεται επιστημονική, θα παίρνει ολοένα και περισσότερο τη στάση της επιστήμης. Και είχε δίκιο. Η τέχνη έχει φτάσει σε ένα τέτοιο επίπεδο στην ανθρώπινη γνώση που ενσωματώνει εκφράσεις της επιστήμης και της τεχνολογίας, με τέτοιο τρόπο που δημιουργεί νέο ύφος και γλώσσα. Άλλωστε και η επαφή με το έργο ή η αντίληψη για το τι είναι τέχνη έχει αλλάξει επίσης.

Εάν ο νέος υποψήφιος, σπουδαστής, ή δημιουργός είναι σε θέση να κατανοήσει όλα τα παραπάνω, είναι πολύ πιο πιθανό ότι θα καταφέρει τα αξιοποιήσει εποικοδομητικά στην καλλιτεχνική του έρευνα.

ΧΡΗΣΤΟΣ N.ΘΕΟΦΙΛΗΣ Υπάρχει δυσφορία για τη ζωγραφική, τη θεωρούν περιορισμένη γλώσσα και αντιδρούν αρπάζοντας ένα εφήμερο παρόν, με λειτουργίες μιμητικές - αντανάκλασης του διεθνή χώρου.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΕΡΜΕΙΔΟΥH δυσφορία στρέφεται προς αυτό που θεωρούν ότι αντιπροσωπεύει. Η ζωγραφική είναι σήμερα για πολλούς ένα κορεσμένο μέσο, ταυτισμένο με έννοιες όπως ακαδημία, παράδοση κλπ. Το ζήτημα ενός «μοντέρνου» λεξιλογίου απασχολεί έντονα τους καλλιτέχνες των 2 τελευταίων αιώνων και σήμερα που η τεχνολογία προσφέρει νέα μέσα στην τέχνη, η ζωγραφική φαντάζει ως γλώσσα παλιά σε αυτούς που θέλουν να μιλήσουν για κάτι νέο.

Αυτό που εγείρεται ξανά εδώ είναι το (τεράστιο) ζήτημα της καινοτομίας ή πρωτοπορίας στην τέχνη. Η προσπάθεια της τέχνης να υπερβεί τα όρια της εμφανίζεται σε όλη την ιστορία της. Αναρίθμητοι καλλιτέχνες φιλοδοξούν να ξεπεράσουν την εποχή τους, να εξερευνήσουν νέες περιοχές και να αναδείξουν το καινούργιο, το άλλο. Η πρωτοποριακή δημιουργία χαρακτηρίζεται από το διαρκή πειραματισμό και την εκμηδένιση του ήδη πραγματοποιημένου αισθητικού επιτεύγματος. Έτσι πολύ απλά, κάποιοι θεωρούν ότι δε μπορούν να είναι «πρωτοποριακοί» ζωγραφίζοντας.

Αυτό βέβαια δεν είναι απαραίτητα ακριβές. Κι από την άλλη, η πρωτοπορία δεν είναι από όλους το μόνο ζητούμενο στην τέχνη τους. Έτσι κι αλλιώς, η ιδέα της συνεχούς προόδου της τέχνης έχει από καιρό αμφισβητηθεί. Κάθε πρακτική και κάθε νέο εύρημα έχει ένα κύκλο ζωής και μια παρακμή που θα οδηγήσει σε κάτι άλλο. Για κάποιους ακόμα και αυτή η διαδοχή αισθητικών δομών έχει γίνει σύμβαση. Ή είναι μια εναλλασσόμενη μόδα, που σχετίζεται με την εμποροποίηση των έργων ή των καλλιτεχνών μιας κατεύθυνσης, οδηγώντας αρκετούς σε μια συμπεριφορά μάζας.

Δε μπορούμε να επίσης παραβλέψουμε τη ρήξη στη φυσική συνέχεια των αισθητικών μορφών. Ο καλλιτέχνης έρχεται αντιμέτωπος με μια συσσώρευση καινοτομιών και ένα αυξανόμενο όγκο πληροφοριών, σε μια τέχνη οικουμενική και υπερεθνική. Ο ιδεολογικός αποπροσανατολισμός της εποχής, σε συνδυασμό με τον πλουραλισμό και το εφήμερο που χαρακτηρίζει την κοινωνική και την καλλιτεχνική ζωή, έχει δώσει στους καλλιτέχνες μια έντονη αίσθηση αποκοπής από το παρελθόν, από τη συνέχεια της ιστορίας, που σε μεγάλο βαθμό ήταν συνυφασμένη με το μέσο της ζωγραφικής.

Η όποια στείρα απομίμηση της τέχνης του διεθνή χώρου είναι βέβαια μια σπασμωδική αντίδραση σε αυτή την πραγματικότητα. Ο πλουραλισμός των καλλιτεχνικών εκφάνσεων δεν καταργεί το ότι καθεμία από αυτές πρέπει να ειδωθεί μέσα στη μοναδικότητα της. Τα νέα μέσα δεν καταργούν τις παραδοσιακές εικαστικές τέχνες και δεν προσφέρουν τίποτα καινούργιο, αν ο καλλιτέχνης τα αντιμετωπίζει σαν έτοιμο έδαφος, σαν δοσμένες λύσεις.

Στη δική μου περίπτωση, με παρελθόν σπουδών ζωγραφικής, η φωτογραφία και το ψηφιακό μοντάζ προέκυψαν φυσικά ως εικαστική αναγκαιότητα. Σε κάθε περίπτωση ήξερα πως το περιεχόμενο ενός έργου δε λειτουργεί αισθητικά αν δεν έχει εκφραστεί με την κατάλληλη μορφή. Και είναι γεγονός πως δεν έπαψα ποτέ να βλέπω και να οργανώνω τον πλαστικό χώρο σα ζωγράφος.

Πιστεύω πως είναι ένδειξη ωριμότητας από τον καλλιτέχνη - σήμερα περισσότερο από ποτέ - να διατηρεί ένα βαθύτερο οργανικό δεσμό ανάμεσα στο μέσο του και σε αυτό που επιδιώκει να εκφράσει. Αυτό φαίνεται στη δουλειά του, είτε είναι ζωγραφική, είτε ψηφιακή τέχνη, είτε οτιδήποτε άλλο.

ΧΡΗΣΤΟΣ N.ΘΕΟΦΙΛΗΣ Ψηφιακός πολιτισμός - επεξεργασία δεδομένων - ανάπλαση νέων οπτικών εικόνων. Όλα σε αναθεώρηση κι όλα τα πεδία δράσης ένα. Οριοθετείται μια νέα εικαστική αντίληψη δια μέσου του ηλεκτρονικού υπολογιστή, κατά της κλειστής γλώσσας του καλλιτέχνη - δημιουργού και των επιβαλλόμενων προτύπων του. Ο 21ος αιώνας αφήνει πίσω του τη σύγχρονη τέχνη και της διανοητικής ενασχόλησης «εννοιακούς» στην ενδοστρέφεια τους.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΕΡΜΕΙΔΟΥ Ο ψηφιακός πολιτισμός προκύπτει από την σύγκλιση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας με την παραδοσιακή μορφή του πολιτισμικού γίγνεσθαι. Σε αυτόν περιλαμβάνονται όλες οι εκφάνσεις του πολιτισμού, τόσο ως ψηφιακά προϊόντα όσο και ως κοινωνικές σχέσεις. Το πολιτιστικό απόθεμα ψηφιοποιείται, αποθηκεύεται, ανακτάται, προβάλλεται, ανταλλάσσεται, καταναλώνεται μέσα από την τεχνολογική πλατφόρμα. Η συνδετικότητα και η πολύπλευρη μετάδοση και πρόσληψη δυναμικής πληροφορίας είναι η κύρια δύναμη της δικτυακής τεχνολογίας. Στον κυβερνοχώρο βρίσκουμε site πολιτιστικών φορέων, site καλλιτεχνών ή γκαλερί, virtual μουσεία και βιβλιοθήκες, e-magazines, on line κοινότητες, forum και blogs, που κοινωνικοποιούν την τέχνη με ένα τρόπο που πάει πολύ πιο πέρα από το Φανταστικό Μουσείο του Μαλρώ.

Η ψηφιακή τέχνη μπορεί να χρησιμοποιεί πηγές και να επεμβαίνει σε αυτές, να δημιουργείται από το μηδέν στον υπολογιστή με διάφορα μέσα ή να παράγεται από τον υπολογιστή με τη χρήση μαθηματικών μοντέλων που δημιουργούνται από τον καλλιτέχνη.

Προσωπικά χρησιμοποιώ την πρώτη εκδοχή της, φωτογραφίζοντας ψηφιακά και αναπλάθοντας μία ή πολλαπλές εικόνες με ειδικό λογισμικό. Η χρήση ηλεκτρονικών εργαλείων (που βασίστηκαν αρχικά σε παραδοσιακά, όπως πινέλα και φίλτρα) μου δίνει τη δυνατότητα να φτάσω σε εικόνες που διαθέτουν ταυτόχρονα στοιχεία πραγματικά και φανταστικά, να δημιουργήσω μια ψευδαίσθηση.

Επισημαίνω ότι κάθε εποχή χρησιμοποίησε τα διαθέσιμα τεχνικά μέσα να παράγει τη μέγιστη ψευδαίσθηση, σε όλη την ιστορία της τέχνης. Η δισδιάστατη αναπαράσταση του φυσικού χώρου σε μια εικόνα είναι εξ ορισμού μια ψευδαίσθηση. Από αυτή την άποψη λοιπόν η ψηφιακή τέχνη δεν είναι ένα εντελώς νέο φαινόμενο.

Φυσικά το μηχάνημα δεν κάνει και δεν μπορεί να κάνει όλη τη δουλειά. Σε αντίθεση με μια θεώρηση που θα αποθέωνε απλώς την τεχνολογία ως πρωταρχική κινητήρια δύναμη, προτιμώ να τοποθετώ μέσω αυτής ερωτήματα ιστορίας, αισθητικής, ποιητικής, ψυχολογίας. Η γλώσσα της εικόνας παραμένει δυνατή. Ο υπολογιστής χρησιμεύει ως μέσο έρευνας της σύγχρονης ταυτότητας του ανθρώπου, μέσω της ψηφιακής μεταμόρφωσης.

Το εικαστικό περιβάλλον φυσικά μετατρέπεται σε ένα ατέλειωτο πεδίο κι αυτό απελευθερώνει το δημιουργό. Η τεχνολογία μας έδωσε τη δυνατότητα να πειραματιστούμε με τα εργαλεία της, να τα μεταπλάσουμε σε εικαστικά και να εκφραστούμε σε ένα άλλο μέσο. Ωστόσο δεν προσφέρει μόνο ηλεκτρονικό πινέλο και ψηφιακό καμβά στο ζωγράφο. Ο καλλιτέχνης μπορεί να μην περιοριστεί στη χρήση καινούργιων μέσων για να κάνει τα ίδια πράγματα, αφού ανακαλύπτει άλλους περιορισμούς και δυνατότητες σε αυτά. Μπορεί να χρησιμοποιεί τους νέους τρόπους για να κάνει νέα πράγματα, αναδιαρθρώνοντας τις δημιουργικές του διαδικασίες. Οι τεχνικές αναθεωρούνται, πολλαπλασιάζονται, αναμιγνύονται μεταξύ τους, με κοινό παρανομαστή τους υπολογιστές. Οι δυνατότητες είναι πολλές: επιλογή τεχνοτροπίας, εναλλακτικά σενάρια ή ύφος, αυτοματοποίηση αλλαγών, διαφορετικά πεδία έκφρασης, διεπιστημονικές προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική παραγωγή. Το έργο τέχνης αποκτά δυναμική και διαδραστική διάσταση, απελευθερώνεται από τον εγκλωβισμό του μοναδικού τόπου και χρόνου, βγαίνει προς το κοινό αμέσως μόλις δημιουργηθεί, την ώρα που δημιουργείται, ή συνδημιουργείται από τον καλλιτέχνη και το κοινό. Είναι λογικό σε αυτή την εξωστρεφή περιοχή οι κλειστές γλώσσες και πρότυπα να μοιάζουν με κλισέ. Η τεχνολογία παράγει τέχνη χειραφετημένη και όχι ευνουχισμένη, στασιαστική και όχι εφησυχασμένη.

Στο διαδίκτυο όπου η νέα καλλιτεχνική δημιουργία κυκλοφορεί και αναγνωρίζεται, δεν υπάρχουν ετικέτες και παλιοί κανόνες. Η τέχνη εξελίσσεται αλλάζοντας τη μορφή της, τους τρόπους επικοινωνίας και τις κοινωνικές σχέσεις γύρω από αυτή και μοιράζεται αμοιβαίες ανησυχίες με τους επιστημονικούς και τεχνολογικούς κλάδους. Μορφές τέχνης όπως: Νet Art, Bio Art, Hack Art, Software Art, Virtual Reality, Digital ή Robotic Installation Art, επαναπροσδιορίζουν το όριο μεταξύ τέχνης και λογισμικού ή επιστήμης. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι βρισκόμαστε ήδη σε μια μετα-ψηφιακή εποχή, όπου οι ψηφιακές τεχνολογίες δεν είναι πλέον καινοτομία. Τα ψηφιακά εργαλεία έχουν γίνει πλέον αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Αυτό που είναι καινούργιο σχετικά με την τέχνη των νέων μέσων σύμφωνα με το Φρανκ Πόπερ, είναι ο εξανθρωπισμός της τεχνολογίας, η έμφαση στην διαδραστικότητα, η φιλοσοφική έρευνα του πραγματικού και του εικονικού, καθώς και η πολυ-αισθητηριακή της φύση. Αυτό που διακρίνει τους καλλιτέχνες που ασχολούνται με την ψηφιακή τέχνη είναι η συνδυασμένη δέσμευση στην αισθητική και την τεχνολογία. Η τεχνολογία εξανθρωπίζεται από την τέχνη. Η ψηφιακή τέχνη προσφέρει ένα νέο μοντέλο για σκέψη σχετικά με τις ανθρωπιστικές αξίες σε μια τεχνολογική εποχή.

ΧΡΗΣΤΟΣ N.ΘΕΟΦΙΛΗΣ Αισθάνομαι πως αυτή τη φορά οι Hackers Art θα αναστατώσουν τα δεδομένα της τέχνης, τον αισθητικό και φιλοσοφικό λόγο. Αλλά και αυτό το είδος δε θα ολοκληρωθεί, θα επιχωματωθεί με άλλα γεγονότα.






/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////


Στο ψηφιακό μοντάζ η Δήμητρα Ερμείδου σκηνοθετεί με κινηματογραφική ματιά το ποιητικό και αλληγορικό της ταξίδι. Η μοναξιά του ενήλικα που αρνείται να δει το μέλλον. Η μοναξιά διαμέσου της οπτικής μνήμης και των δραματικών συμβάντων. Το ηθικό ανάστημα του Άμλετ ως ανδρείκελο τώρα σμικραίνει από δαιδαλώδεις διαδρόμους εχθρικού περιβάλλοντος. Η καλλιτεχνική δημιουργία για τη Δήμητρα Ερμείδου είναι κατάσταση ψυχής. Το έργο της ως τραύμα - μνήμη, ως οπτασία - μνήμη, ως σκιά αυτοψυχανάλυσης συνομιλεί με τους Ντοστογιέφσκι, Τόμας Μαν, Κάφκα και πάντα σε ένα ανοιχτό διάλογο με το Στάλκερ και τη Νοσταλγία του Ταρκόφσκι.
ΧΡΗΣΤΟΣ N.ΘΕΟΦΙΛΗΣ
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
KANE KLIKKKK παλαιοτερες αναρτησεις

GALLERY ΕΠΙΛΟΓΗ-ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΤΕΧΝΗΣ ΜΕ ΑΠΟΨΗ

GALLERY ΕΠΙΛΟΓΗ-ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΤΕΧΝΗΣ ΜΕ ΑΠΟΨΗ GALLERY ΕΠΙΛΟΓΗ-ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΤΕΧΝΗΣ ΜΕ ΑΠΟΨΗ